Thursday 23 April 2015

Pesta Benak

Pesta Benak merupakan satu aktiviti tahunan dalam kalendar perlancongan negeri Sarawak. Pesta
Benak ini dianjurkan di Sri Aman,Sarawak pada setiap tahun. Tujuan pesta ini dilangsungkan adalah untuk memperkenalkan bandar Sri Aman dan menarik ramai pelancong dalam atau luar negara untuk melawat bandar ini. Selain itu, pesta ini berlangsung adalah untuk mempromosikan keharmonian antara masyarakat tempatan.

Perkataan "Benak" ini berasal daripada bahasa iban yang bermaksud gerek pasang surut. Ia berlaku pada setiap hari dengan panjang gelombang yang berbeza dan tahap. Biasanya pada ketiga dan lapan belas hari kalendar Lunar Cina, gerek pasang surut dengan magnitud yang tinggi dapat dilihat dengan jelas.  'Benak' ini akan terus perjalanannya sehingga berhampiran kampung kecil Engkilili.


Bersempena sengan fenomena ini, pelbagai acara diadakan seperti pameran, jualan makanan dan minuman, pertandingan menyanyi, pertandingan memilih ratu dan persembahan lain lagi. Aktiviti yang utama ialah pertandingan berperahu yang menempuh “benak". Acara ini telah menarik ramai pelawat asing yang berminat untuk menyertai dalam keseronokan dan halangan perjalanan dengan bot panjang.




No comments:

Post a Comment